Kom je voor de eerste keer naar België en wil je permanent of langer dan 3 maanden in België komen wonen? Meld je dan binnen de 8 werkdagen na aankomst in België bij de dienst Burgerzaken van je gemeente waar je gaat wonen.
Om een verblijfsprocedure op te starten, maak je telefonisch een afspraak op het nummer 013/67 01 10.
Dienst Burgerzaken bekijkt tijdens de afspraak samen met jou de mogelijkheden om een verblijfsprocedure op te starten en zal ook uitleg geven over welke documenten je moet voorleggen.
Zij zullen ook meer uitleg geven over het verdere verloop van de procedure.
Wat heb je nodig?
- Paspoort / identiteitskaart
- Een afschrift van de huwelijksakte als jouw echtgenoot / echtgenote mee verhuist
- Een afschrift van de geboorteakte als jouw kind mee verhuist
- Arbeidscontract indien je dit al hebt
Bedrag
Niet alle verblijfsprocedures zijn gratis. Voor de aflevering van een bijlage 19 of een bijlage 19ter zal vanaf 1 januari 2026 een bedrag van €20 aangerekend worden.